De seneste måneders udvikling i den Europæiske infrastruktur, slår nu igennem med fuld kraft.
Ophobning af containere efter ”Ever Given” grundstødningen i Suez, sammenholdt med genåbningen i Europa, har gjort manglen på kapacitet uoverskuelig.
Samtidig er Cabotage reglerne lavet om i Danmark, hvilket har bevirket en efterspørgsel på danske biler til indenrigstransporter, som bare ikke kan dækkes af den eksisterende bilpark.
Vi har set situationen an i et par måneder og købt os til ekstra kapacitet men vi kan ikke længere dække de ekstra omkostninger der er forbundet hermed.
Det er meget forskelligt hvordan udviklingen er på de enkelte markeder. Det hårdest ramte marked er full load markedet fra Vest til Øst Danmark. Her er priserne i nogle tilfælde 75% højere end for 2 måneder siden.
Vi frygter at vi kun har set toppen af isbjerget. I forbindelse med yderligere genoplukning i Europa forventer vi at kapacitetsproblemerne forsætter og måske endda forværres.
Vi ser os derfor nødsaget til at indføre et midlertidigt Kapacitetstillæg afhængig af trafik område
Kapacitetstillægget vil træde i kraft den 15. juni 2021 og vil blive reguleret på månedsbasis indtil situationen normaliserer sig.